70-tal

Jag är född tidigt 70-tal då klädmodet bestod av bruna bredrandiga manchesterbyxor, senapsgul stickig polotröja med träskor på fötterna i något besynnerlig obestämdbar färg. Vilken syn! Jag är en eftersläntare i familjen då jag har en 15 år äldre bror och en 17 år äldre syster ( vilket kändes som att växa upp utan syskon)  Min far som nu har gått bort ( 2009) berättade en gång för mig när jag hade blivit vuxen, om den händelsen när han skulle berätta för sin mor dvs min farmor om att det skulle bli tillöknng igen efter detta glapp i barnaskaran så svarade hon helt lugnt "ja du Lollen ( pappas smeknamn) Det är inte lätt att hålla det man inte har i handen. Sådan var min farmor, det jag nu kommer ihåg. Hennes styrka önskar jag att jag hade hälften av då skulle jag klara världen!

Kanske ska jag börja från början av mitt minnes förråd:
Första dagen i skolan - på min tid började man när man skulle fylla 7 år i första klass. Inte som dagens ungar 6 år i "plusetten", "6 års" eller vad dom nu kallas. Jag hade en lila sommarklänning och min bästis på gården hemma skulle börja i samma skola o klass hade en vit klänning med röda blommor på.
 Susanne hette hon och hon hade jättelångt mörkt brunt hår som jag tycket var jättefint. Kan känna känslan än idag hur det pirrade och fladdrade i magen. Vi fnittrade hela vägen dit. Undrar om barna idag kommer ihåg sin första skoldag lika tydligt som jag - måste fråga ungarna här hemma någon dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0